ساعت کاری شنبه تا پنجشنبه

8:00 الی 18:00

#
#
#
جواب آزمایش

مقاله ها

صفحه اصلی / مقاله ها / بیماری ایدز پرندگان PBFD

مقاله ها

30 آبان 1400

بیماری ایدز پرندگان PBFD

بیماری منقار و پر (PBFD) یکی از بیماری های مهم پرندگان یا طوطی سانان است.

متأسفانه، اطلاعات نادرست زیادی در مورد این بیماری وجود دارد. همچنین اطلاعات زیادی وجود دارد که هنوز ناشناخته است.

بیماری PBFD توسط یک ویروس بسیار کوچک ایجاد می شود که معمولاً باعث مشکلات پوست، پر و منقار می گردد. در برخی از پرندگان، PBFD همچنین می تواند بر روی اندامهای داخلی نیز تأثیر بگذارد که به سن پرنده در هنگام قرار گرفتن در معرض ویروس بستگی دارد.

همه پرندگان در معرض خطر هستند، اما به نظر می رسد PBFD در پرندگان استرالیایی، آفریقایی و آسیایی مانند کاکادو، طوطی خاکستری آفریقایی، طوطی سنگال یا مایر، رینگ نک، طوطی ها و مرغ عشق بیشتر نگران کننده باشد. همچنین مواردی از PBFD نیز در پرندگان آمریکای جنوبی گزارش شده است

PBFD از طریق تماس مستقیم با پرندگان آلوده و یا از طریق آلودگی آب یا غذا انتقال می­یابد. این ویروس را می توان در مدفوع، گرد و غبار پر و خون جداسازی کرد. از آنجایی که ویروس PBFD از طریق خون منتقل می شود، اعتقاد بر این است که از مرغ به تخم نیز قابل انتقال است.

پرندگان اغلب در سنین بسیار پایین به ویروس PBFD مبتلا می شوند. حداقل بازه زمانی بین قرار گرفتن در معرض ویروس و ظهور علائم بیماری 21 تا 25 روز است، اما اغلب از یک ماه بیشتر طول می کشد حتی ممکن است به یک سال بکشد تا پرندگان علائم بیماری را نشان دهند.

اگر تست PBFD پرنده مثبت باشد دامپزشک بسته به بررسی متغییرهای زیادی شامل سن پرنده و وضعیت سلامتی آن اغلب درخواست یک آزمایش دوم تقریباً 60 تا 90 روز بعد ابتلا می کند. این بیماری همانند بیماری ایدز در انسان قابل درمان نیست و با تضعیف سیستم ایمنی پرنده را مستعد بیماری های دیگر می کند.  متسفانه تا کنون واکسنی برای آن ساخته نشده است.

بهترین راه برای حذف عامل PBFD در محیط شامل:

  • هر پرنده را برای ابتلا به ویروس PBFD آزمایش PCR کنید.
  • هنگامی که یک پرنده جدید دریافت می کنید، پروتکل قرنطینه به خوبی رعایت نمایید. پرندگان جدید را به اندازه کافی دور نگه دارید.
  • سطوح را با وایتکس رقیق شده با 1 فنجان در هر گالن آب تمیز کنید.

فایل اصلی مقاله

بیماری ایدز پرندگان PBFD

جستجو

مقاله های محبوب

نقش دامپزشکی در بهداشت و سلامت جامعه

نقش دامپزشکی در بهداشت و سلامت جامعه

1 آذر 1400
بیماری ایدز پرندگان PBFD

بیماری ایدز پرندگان PBFD

30 آبان 1400

مقاله های دیگر